Hjem > Behandling > Atferdskonsultasjon > Hva er en atferdskonsultasjon?

Hva er en atferdskonsultasjon?

En atferdskonsultasjon varer i ca 2 timer. På konsultasjonen går vi nøye igjennom dyrets bakgrunn, oppvekst og daglig liv. Målet er at få et fullstendig bilde av problemet med hjelp av dyrets kroppsspråk, observasjoner på klinikken og eiernes beskrivelser. Videre samles informasjon om når problemet begynte, hva som utløser det, hvordan eierne reagerer og hvordan problemet utvikles. Det er fint om så mange familiemedlemmer som mulig kan delta på konsultasjonen for å få et fullstendig bilde av situasjonen.

Vi tar hensyn til alle de faktorene (rase, arv, oppvekst, trening, ubehagelige opplevelser, medisinske sykdommer, daglig liv) som har vært med å forme hunden/katten til det individet den er. På denne måten kan man ofte finne årsakene til at dyret har utviklet et atferdsproblem. Denne forståelsen er viktig for å behandle både årsakene til problemet og selve problematferden.

Vi undersøker først hunden/katten for å se om det finnes noen fysisk sykdom som forårsaker eller bidrar til atferdsproblemet. Det er ikke uvanlig at hunder med atferdsproblemer for eksempel kan ha smerter i ledd, tenner eller ører. Smerten kan gjøre dem irritable og de kan virke aggressive og bite. Her er det selvfølgelig viktig at man behandler smerten i tillegg til selve atferdsproblemet.

Det kan også være aktuelt å ta prøver for å utelukke eller oppdage medisinske sykdommer. Noen ganger er det indremedisinske årsaker til atferdsforandringer. Det er ikke uvanlig at katter som lider av en spesiell sykdom i skjoldbruskkjertelen kan bli aggressive og de kan også begynne å gjøre fra seg inne. Det er også ganske vanlig at hormonforandringer rundt løpetid hos tispe kan gi forandret atferd.

Våre kjæledyr kan også ha psykiske lidelser som må behandles. Dette er det ikke alltid like enkelt å oppdage, men vi vet at våre kjæledyr kan få mange av de samme psykiske lidelsene som vi mennesker. Eksempler på slike psykiske lidelser er generell angst, fobier, tvangslidelser og aldersdemens. I slike tilfeller kan ofte medisiner være nødvendig for å hjelpe hunden eller katten til å takle hverdagen og få høyere livskvalitet. I andre tilfeller kan hunden/katten ha utbytte av angstdempende medisiner i en overgangsperiode for å få mer utbytte av atferdsterapien. Slik medisinering må imidlertid alltid kombineres med atferdsterapi for å ha ønsket virkning.

Vi jobber her:

Meld deg på valpekurs

Vi tar vare på din beste venn!

Klikk på en dyreart for å se hva vi kan tilby deg.

Våre tjenester